| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EL84 SE elektroncsöves végerősítő, és építésének folyamata képekben: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kiindulási alapja a legegyszerűbb standard "alapkapcsolás" volt, csatornánként mindössze egy bemeneti triódát (egy ipari minőségű E88CC egyik felét) és egy EL84 típusú teljesítmény-pentódát tartalmaz (tehát a komplett sztereó végfok mindössze 3 elektroncsőből áll), ez utóbbi hajtja a filléres, de egészen jó minőségű kínai kimenő transzformátorokon keresztül a hangszórókat. Pár módosítást, kapcsolástechnikai trükköt azért bevetettem a torzítás minimalizálása és a jobb hangminőség érdekében. Az egész erősítő FET-tel stabilizált anódfeszültségről üzemel, és a csövek fűtését is egyenárammal oldottam meg. Nagyon enyhe, mindössze 9 dB-es átfogó negatív visszacsatolást alkalmaztam. A bemenetén, a két állású bemenetválasztó kapcsoló után egy japán ALPS gyártmányú potenciométer szabályozza a hangerőt. A jel útjában mindössze egyetlen csatolókondenzátor található, egy polipropilén dielektrikumú német WIMA MKP típus. Az alkalmazott elektroncsövek 30-40 éves használt példányok (ezekből őrzök itthon egy egész fióknyi mennyiséget), melyeket gondos, műszeres válogatás után építettem be a készülékbe. Ki- és bemeneti csatlakozói aranyozott kivitelűek. Kapott egy nagyon igényes, CNC-megmunkált alumínium dobozt. Elég "pofás" darab lett - és gyönyörűen szól! Teljesítménye mindössze 2 x 2 W, de ez - kis kompromisszumal - éppen elegendő (volt) a 6 m2-es dolgozószobámban az igen érzékeny, KEF Coda 7 hangdobozaimmal. Az új, érzéketlenebb hangszóróimhoz már sajnos kevéske a teljesítménye, így jelenleg már csak a használaton kívüli gépeim gyűjteményét gyarapítja a szekrény tetején... |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elektroncsöves előerősítő / fejhallgató-erősítő I. : | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az előbbi picurka végfokozat csekély bemeneti érzékenysége indokolta egy kb. 10x erősítéssel rendelkező előerősítő alkalmazását, melyet egyúttal alkalmassá tettem nagy ohmos fejhallgatóval való használatra is. Több változat készült, mire megtaláltam a végleges kialakítását. Csatornánként mindössze 3 db triódából áll, kapcsolástechnikailag leginkább az amerikai ARC SP6 előerősítőjének vonalszintű fokozatára hasonlít, bár teljesen más típusú csövekkel és alkatrész-értékekkel: az eltérő értékű kívánt erősítés és kimenő impedancia (fejhallgató közvetlen meghajtásának lehetősége) miatt kellett átterveznem az eredeti megoldást. Két egyszerű triódás feszültségerősítő fokozatot követ egy nagy árammal működő katódkövető - az egész egységet negatív visszacsatolás fogja át. Az adott csőtípussal elérhető katódáram az alkalmazható fejhallgatók körét kizárólag a nagyimpedanciás típusokra korlátozza, ezért is szereztem be hozzá a Beyerdynamic DT-990 Edition 600 ohmos változatát. Ennél a készüléknél - a végfokozattal ellentétben - nem csak a csövek anódfeszültségét, hanem a fűtést is stabilizáltam: így csökkenthető a zajszint a lehető legkisebbre. Mivel az új végfok már nem indokolja a használatát, illetve időközben több darab dedikált fejhallgató-erősítőt is építettem, így már "ő" is a szekrény tetején pihen... |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6L6GC SE elektroncsöves végerősítő: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az új, immár nagyobb teljesítményű (kőkemény 2 x 5 wattos) végfokozatom. Fentebb írtam hogy a kis, 6 nm-es szobácskámban a hangfalcsere óta (Monitor Audio Bronze 100 pár lett a gyönyörű hangú, de picit mélyhiányos, öregecske KEF CODA 7-ek helyett) kevéske lett a meglévő, saját tervezésű EL84SE végfok mindössze 2 x 2 W teljesítménye.
Pár hónapja álmodtam egy merészet, és elkezdtem tervezni egy újabb, nagyobb, csatornánként kb. 5 W teljesítményű elektroncsöves végfokot. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Félvezetős fejhallgató erősítő: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pusztán kíváncsiságból építettem meg a gyári Beyerdynamic A1 fejhallgató erősítő kapcsolásának egy kissé módosított változatát - kíváncsi voltam, hogy a német mérnökök 30 évvel ezelőtt mit tudtak kihozni ebből a 600 ohmos, elég "nehéz természetű" fejhallgatóból (Beyerdynamic DT-990 Edition). Természetesen én nagyon igényes, válogatott alkatrészeket (Nichikon MUSE Audio elektrolit kondenzátorok, japán ALPS potméter, amerikai ORACLE II hibrid műveleti erősítők, stb.) használtam fel a panel elkészítéséhez, és Aliexpress-ről rendeltem hozzá egy nagyon szép, CNC-megmunkált aludobozt. A kis erősítő nem okozott csalódást, talán még szebben szólt vele a DT-990 fejhallgatóm, mint az elektroncsöves megoldásaimmal, ráadásul jóval nagyobb hangerőre is képes volt ezzel - ezek szerint mégsem csak elektroncsővel lehet igényes HiFi-t építeni... Sajnos az a fejhallgatóm az én ügyetlenségem miatt (elbotlottam a földre lelógó, hosszú vezetékében és lerántottam az asztalról) időközben elpusztult, így ezt az erősítőt jelenleg a kis impedanciás (70 ohmos) ősrégi Sennheiser HD-480 fülessel használom, mert - a csöves gépekkel ellentétben - ez még azt is képes szépen meghajtani. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elektroncsöves fejhallgató-erősítő II. : | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Időközben a tönkrement Beyer füles pótlására vásároltam egy még komolyabb Massdrop-Sennheiser HD6XX típusút, és úgy gondoltam, hogy ehhez "természetesen" egy újabb fejhallgató-erősítő dukál. :-) Egy hatvanas évekbeli japán kapcsolást, a Wada-Shigeru vonalszintű előerősítő kapcsolási rajzát választottam kiindulási alapnak (mert ehhez lehet vásárolni Kínából fillérekért űres, kimaratott NYÁK-lapot), és más elektroncsövek, más értékű alkatrészek felhasználásával terveztem belőle egy meglehetősen erőteljes fejhallgató-erősítőt. A tervezési munkákat számítógépes program segítségével végeztem, majd az ez alapján megépített "deszkamodellen" végzett mérések és meghallgatási tesztek alapján alakítottam ki a végleges konstrukciót. Csatornánként külön-külön rendelkezik FET-tel stabilizált nagyfeszültségű tápegységekkel, és a csövek fűtését is stabilizált egyenáramról végzem. Természetesen itt is csak nagyon jó minőségű alkatrészeket építettem be, és az - immár készre szerelt - panel egy igényes alumínium dobozba került beszerelésre. Hogy a szerkezet még sokoldalúbb legyen, egy aranytűs OMRON relékkel működő 4-állású bemenetválasztót is a dobozba építettem 4 pár bemeneti, és egy pár kimeneti RCA aljzattal. Ez utóbbihoz csatlakoztatható a hangszórókat hajtó szintén elektroncsöves végfokozat. Kezelése így sokkal kényelmesebb mint az eddig használt megoldásom. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DAC-buherálás: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A kínaiak néha meglepően jól megépített, szokatlanul igényes készülékeket is árusítanak egészen alacsony áron: a ROD RAIN Audio cég DA-10 DAC-ja (a számítógépről való zenelejátszáshoz szükséges digitális-analóg jelátalakító) például ilyen: lineáris (toroid-transzformátoros) tápegységgel rendelkezik 8 egymástól független analóg feszültségstabilizátor IC-vel, a D/A átalakítást az egyik legismertebb ESS Sabre (ES9038Q2M) chipek végzik benne. Nagy pontosságú, termosztátos kvarcoszcillátor biztosítja a jitter-mentes órajelet. Az OPA1612 típusú műveleti erősítői gyári állapotában is kellemes hangzást biztosítanak, ráadául könnyedén cserélhetők még jobbra (foglalatban vannak). A kimenetén az analóg jeleket német (Mundorf M-Cap) kicsatoló kondenzátorokkal vezetik az aranyozott RCA csatlakozókra - mindezt szállítással együtt is mindössze 80 ezer forint körüli áron. A tápegységében pár kondenzátort márkásabbra cserélve, néhány utólagos, polipropilén zavarszűrő kondenzátor beépítésével; és a kimeneti áramkörök foglalataiba diszkrét elemekből épített, A-osztályú működésű OPA-áramköröket szerelve a hangja még tovább finomodott - és még így is csak 100 ezer forintba került mindenestől. Szerintem nagyon megérte vele foglalkozni! |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A komplett Hi-Fi-láncom: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egy mindössze 6 m2-es, ráadásul zenehallgatás szempontjából nagyon kedvezőtlen alakú (3,90 x 1,60 m) szobácska a munkahelyem (már közel 14 éve távmunkában dolgozom - otthonról), ennek belső felében foglal helyet a HiFi-berendezésem is - az íróasztalon. A hely adottságai miatt "közeltéri" zenehallgatásra rendezkedtem be: a hangdobozok bázistávolsága mindössze 120 cm, a zenehallgatás síkja mintegy 80 - 90 cm-re van a hangszórók előlapjától, így a hátam mögött kb. fél méternyi szabad tér marad. Nagyon kellemes, egész nap hallgatható, sohasem fárasztó hangzást sikerült "összehoznom" a fent részletezett cuccokból. Ide bőven elégséges a kis végfokozatok csekély teljesítménye is. A falak is kaptak magashang-elnyelő borítást a szükségesnek vélt felületeken, sajnos csodát tenni velük egy ennyire picurka "zeneszobában" persze nem lehet - de a "visszhangosságot" észrevehető mértékben csökkentették. Többek véleménye szerint egy ekkora helyen inkább fejhallgatót kellene használnom, de nekem a zenehallgatás e módja nem jön be igazán: egyszerűen nem tudom órákon át elviselni magamon, pedig a néhai Beyer, illetve az új Sennheiser HD6XX is elég kényelmes viselet a néhány általam próbált típushoz képest - de rövidebb esti "hangoskodáshoz" persze tökéletes. A komplett rendszer "fejlődési állapotai", érdekesebb részletei az alábbi képeken láthatóak: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||